Lauri Kontro Mielipiteitä ajankohtaisista asioista. Lyhyesti.

S-ryhmän mainospallo meni omaan maaliin

Mainonnan tekeminen on vaikeaa. Erityisen vaikeaa on tehdä mainontaa, jossa on huumoria. Sen on juuri saanut kokea S-ryhmä, joka teki uudella Prisma-mainoksellaan itselleen historiallisen julkisuusmokan.

Monen mieleen on syöpynyt SAK:n mainos eduskuntavaaleissa. SAK, jonka pitäisi olla ammattiliittojen keskusjärjestö, päätti ryhtyä järjestämään tulevien eduskuntavaalien tulosta mieleisekseen.

Tuumasta toimeen. Tekijäksi palkattiin, nykytyylin mukaan, mainostoimisto. Sen piti tehdä mainos, jolla työväenpuolue SDP vietäisiin tajunnanpysäyttävään vaalivoittoon.

Pahaksi onneksi mainostoimistossa ei ollut ketään, joka olisi ymmärtänyt tavallisen suomalaisen duunarin sielunelämää. Liekö porukassa ollut yhtäkään, joka olisi eläissään työntänyt kottikärryjä tai käynyt raksalla töissä. Puhumattakaan siitä, että olisi itse ollut pienyrittäjänä tai taksikuskina ja repinyt leipänsä 12 tunnin työpäivinä murunen kerrallaan.

Niinpä tapahtui mitä tapahtui. Mainostoimiston ideamyllystä tuotettiin mainos, josta tuli poliittista historiaa. Siinä kuvattiin elosteleva törkyporvari, joka pilkkasi duunareita näiden passiivisuudesta vaaleissa. Kun duunarit eivät äänestä, valta jää porvarille, joka jatkaa porsasteluaan.

Mainos lienee edelleen Suomen tunnetuin vaalimainos. Se jää historiaan myös sen takia, että sitä ei koskaan esitetty maksullisesti. Mainoksen ympärille syntynyt kohu pakotti tekijät upottamaan koko pätkän Atlantin syvyyksiin. SDP:n odotettua heikompi menestys vaaleissa pantiin vielä mainoksen piikkiin ja SAK:n syyksi.

Kun S-ryhmä muutama päivä sitten julkaisi Prisma-mainoksensa, sen olisi kannattanut katsoa SAK:n surullisen kuuluisa pätkä etukäteen. S-ryhmä teki nyt samanlaisen mainosmokan kuin SAK aikoinaan.

Prisman mainoksessa kerrotaan kuinka kallista maito on. Lapsi keittiössä tietää, että maito on niin kallista että. Hieno daami katsellessaan uutta asuntoa murehtii sitä, että varaa ei ole asuntoon, kun pitää ostaa maitoa. Punaniska istuu saunan lauteilla ja kiroilee sitä, että maito maksaa omakotitalon verran. Juttu päättyy apinakuoron mölinään, tää on tätä, tää on tätä.

Luonnollisesti mainoksesta nousi kohu. Aikana, jolloin suomalaiset tuottajat ja teollisuus ovat kärsineet suuria menetyksiä Venäjän vientikiellon vuoksi, ja työpaikkoja on menetetty tuhatmäärin, osuuskauppa alkaa pilkata kotimaista ruokaa.

S-ryhmä selittää mainoksen olevan humoristinen. Epäilemättä vitsiä on yritetty vääntää ja saada kuulija nauramaan nokkeluuksille.

Huumori on kutenkin taitolaji. Vitsi ei ole vitsi, jos kukaan ei naura, mutta kaikki vaivaantuvat.

Ironian käyttäminen mainoksissa on yksi vaikeimmin tehtäviä asioita. Hirtehishuumori toimii asiayhteyksissä, joista kansalla on kollektiivinen kokemus. Kersantti Lahtisen lausahdus Tuntemattomassa sotilaassa, ”ketähän siellä mahtaa olla”, on aseistariisuva esimerkki.

Myös mainonnassa ironinen tilannekomiikka toimii, joskus.  Huoltoasemamainoksessa asiakas tulee tiskille ja haluaa ostaa tavallisen autotarvikkeen.

”Luuletsä ,että tää on jokin Teboil”, kuuluu vastaus. Eikä kuulija voi kuin nauraa.

S-ryhmän Prisma-mainos ei saa naurunpyrskäyksiä osakseen. Suuri osa kansasta kokee sen loukkaavana.

Mainoksena se on siis huono. Kun se aiheuttaa suuressa osassa kansaa kielteisiä reaktioita, kääntyy mainos esittäjäänsä vastaan.

Pahinta S-ryhmän kannalta on, että eniten loukkaantunutta on kaupparyhmän vanha, sitoutunut asiakaskunta. Kun se jättää liikkeen ja sanoo osuuskaupalle hyvästit, on vaikutus vuosien mittainen.

Olin useita vuosia mainonnan eettisessä neuvostossa arvioimassa sitä, noudattavatko mainokset hyväksyttyjä kansainvälisiä ohjeistuksia. Suurin osa valituksiin antamistamme päätöksistä oli vapauttavia. Mainokset eivät yleensä rikkoneet sääntöjä.

Makuasioihin emme ottaneet kantaa. Huonosta mausta kun ei voi rangaista.

Huonon mainonnan vaikutukset ovat kuitenkin paljon suuremmat kuin hyvän.

 

https://

https://

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Olihan aikoinaan paikkansa pitävä mainos,"Ford Trader kuorma-autoja on levinnyt eniten Suomen teille".

Toimituksen poiminnat